Friday, May 20, 2011

The best Programme ever ! Part 2 :)


Alhamdulillah..bersyukur ke hadrat Ilahi masih diberi kesempatan untuk meneruskan penulisan.okeh,hari ini nak teruskan perkongsian sesi kuliah kedua bersama ustazah Badariah Ismail yang bertajuk "Fasilitator-The Khalifah Way"
Untuk sesi ini,perkara yang di ketengahkan mestilah menjadi fasilitator mengikut kaedah khalifah. A Matter of Choice-being what u are saying-ilmu tanpa amal tidak berbuah.inilah yang diberitahu oleh ustazah,tindakan perlu berlaku dan kita yang memilihnya.

Apakah yang dikatakan Kaedah Khalifah?
1)Pandangan Alam(worldview)-yang positif,tepat dan bermotivasi-->jelas matlamat
2)Memahami Hukum Pembelajaran-proses pembentukan tingkahlaku dan pemikiran manusia-->jelas cara capai matlamat
untuk Kaedah Khalifah ini,kami telah diajar semasa program Khalifah Youth Training.(boleh refer yang part 1)

Apakah perkara asas dalam Kaedah Khalifah?
1)konsep khalifah
Dimana kita perlu tahu bahawa kita adalah wakil Allah.kenapa?kerana kita perlu faham tanggungjawab.we are the choosen one.so..me must make "them" feel special.kenapa?kerana Allah yang menhantar mereka kepada kita dan they have potential.Teringat satu solusi yang dapat masa kuliah ustaz hasrizal dimana kelebihan dan kekurangan antara peserta dan fasi adalah asas menjadi satu/persamaan.
"them"=peserta/anak-anak.
2)Power to Choose
3)Laws of Learning-hukum pembelajaran
4)Inner Speech-kata hati.
kata hati terbahagi kepada 2.kata hati yang baik dan kata hati yang buruk.penting ke kata hati ini?yeah..ianya penting.kerana kata hati adalah perisai diri yang membuatkan kita menjadi lebih sensitif pada keadaan.Dan kita juga perlu bijak menggunakan kata hati yang betul dengan tempatnya.
5)Shaping-baseline to matlamat.
6)Rewards-memberi ganjaran bersesuaian dengan keadaan
7)Beautiful Words-menggunakan kata-kata yang baik
8)Jihad-good vs Evil


Dalam menjadi seorang Khalifah Allah...kita perlu mengetahui kebenaran.ayat yang dibawa oleh ustazah dalam ceramahnya.surah Al-hadid ayat 20.

Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah- megah antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keredhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu

Apa yang cuba dijelaskan disini adalah kita perlu tahu bahawa hanya amalan kita sahaja yang tinggal sesudah mati.bukannya harta yang dicari bukan pula pangkat yang digilai tetapi hanya amal. ilmu yang bermanfaat menambah gemar kepada akhirat dan kurang gemar kepada dunia.
Di sini kami sekali lagi di ingatkan mu'allim terbaik adalah Rasulullah S.A.W.untuk menjadi seorang fasi yang berjaya,jadikan Rasulullah sebagai guru.

Seterusnya Pasak Seorang Fasi

  • khalifah-sebagai sumber kekuatan seorang hamba(Innallaha ma'ana)
  • kemampuan memilih-recognize the space to stop and choose(make decision),inner speech,ikhlas
  • cari pengaruh positif terarah untuk diri-rewards(especially thru words) and punishment as a last resort
  • beri pengaruh positif terarah untuk orang lain-rewards(especially thru words) and punishment as a last resort
  • kembali kepada al-quran dan sunnah(contohi Rasulullah)
  • Tegas vs Kasar(tggu part 3 ye ! )
motivation
It's the function of the HEART rather than the function of the HEAD!

to be continued..insyaAllah. =)






No comments:

Post a Comment