Thursday, June 16, 2011

Oh Gerhana Bulan !

Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah..aku bersyukur pada mu Ya Allah kerana memberi aku peluang untuk melihat kuasa Mu yang Maha Hebat yang tiada tokok bandingannya.Alhamdulillah kerana masih memberi nikmat mata agar aku dapat melihat segala ciptaan Mu yang sangat indah,damai dan menenangkan jiwa.

          Tepat pkul 2.40am,adik aku mengejutkan dari tidur untuk melihat fenomena yang digembar-gemburkan di dada akhbar,television dan internet iaitu Gerhana Bulan di mana bulan berada di dalam kawasan bayang penumbra bumi dan mula menyentuh bayang umbra. Subhanallah,terpegun seketika melihat ciptaanNYA. Aku dan adik terus menunggu sehingga berlakunya Gerhana Penuh.Tapi sayang,kerana aku tidak dapat menunaikan solat sunat Gerhana Bulan. Alhamdulillah..Subhanallah..Allahuakhbar..inilah yang mampu diucapkan di bibir setiap  detik masa berlalu tika itu.Terima kasih ya Allah,kerana memberi peluang ini kepada ku.


Kaifiat solat sunat gerhana :

1-Niat:Usolli sunnata khusuufil qomar rak'ataini lillaahi ta'aalaa.
2-Al-Fatihah, surah, ruku', I'tidal
3-Letak tangan di perut, Al-Fatihah, surah, ruku', i'tidal
4-Sujud, duduk antara dua sujud.
5-Naik rakaat kedua,buat sepertimana no (2) dan (3).
Lepas salam doa.



sama seperti yang dilihat dengan nikmat mata yang Allah beri.
Alhamdulillah.. ^_^







No comments:

Post a Comment