Saturday, April 30, 2011

PerMatA HaTi.......dan PeRiNGaTan.

Alhamdulillah..masih lag diberi kesempatan nak update blog yang tak seberapa nie. hari nie nak kongsi tentang permata hati keluarga kami, Abdullah Rayyan B Muhammad Qayyum :D

rayyan masa 1 hari
          Rayyan, insan yang buat hati kami tenang dan sentiasa tersenyum bila melihat gelagatnya. semakin hari semakin meningkat umurnya dan semakin banyak telatahnya.ada je benda baru yang dia akan buat.kalau dulu rayyan belajar untuk tepuk tangan,sekarang dia belajar menyepah pula.habis satu rumah disepahkan.sabo je la..tapi itulah insan yang membuat kami ketawa senang. bila menjaga rayyan nie,macam2 karenahnya.nama pun budak yang tidak tahu ape2 ibarat kain putih tanpa setitik noda.kesabaran yang tinggi sangat penting kalau jaga budak2 nie.Nak mandikan,kene bagi makan/susu ikut masa,basuh najis,tukar pampers,tidurkan dan segala bagai bukan lah keje mudah,plus penat tak terkira. Tapi,bila melihat senyuman nya..hati yang marah@serabut@tension cair dibuatnya.mungkin itulah apa yang mama dan abah rasa masa jaga kami adik-beradik satu ketika dahulu.Pengorbanan yang tidak terbalas,itu tidak termasuk lagi penat lelah untuk mencari duit bagi memberi pendidikan,keselesaan untuk anak-anak,perasaan yang dilukai dengan sengaja or tidak sengaja. [tq mama n abah,maafkan segala dosa yang dilakukan..akan ku tebus dengan belajar bersungguh-sungguh,menjadi insan yang berguna serta mendapat keredhaanNYA  >.< ]

Inilah Rayyan,permata hati kami  :)

rayyan yang hensem

          
          Kini rayyan berumur 11 bulan.pejam celik pejam cilik,besar dah dia.hehe.kalau tengok rayyan dan tingkah lakunya,xpadan dengan umurnya.bak kata abi nya,rayyan membesar sebelum umur.contohnya,dia pandai merangkak sebelum umur kanak-kanak lain pandai merangkak. Dan yang paling istimewa tentang rayyan adalah dia pandai ambil hati dan bijak. :D  

          Bila jaga rayyan nie,macam2 yang bermain difikiran terutama mengenai anak-anak yang dibuang dan anak-anak yang membuang kedua ibubapanya. Tak terbayang dek fikiran mengapa mereka sanggup melakukan sedemikian rupa.
          
           First sekali tentang anak-anak yang dibuang. semakin hari semakin meningkat jumlahnya.kalau satu masa dahulu penuh di dada akhbar mengenai berita kes buang anak.mengapa perkara sebegini berlaku?tepuk dada tanya iman.bukankah Allah sudah menyatakan dalam firmannya:

"Dan janganlah kamu menghampiri zina. Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk."    (Surah Al-Israa:32)


Zina di sini bukan lah hanya melakukan hubungan intim antara lelaki dan perempuan tanpa ikatan yang haq tetapi termasuk juga zina mata,zina hati,zina mulut,zina telinga dan lain2.Dan kita,manusia yang sering lupa dengan hukum Allah.sering memenangkan nafsu dan terlalu memikirkan duniawi sehingga alpa pada akhirat yang kekal dan azab Allah.

Sabda Rasulullah s.a.w
"Umatku akan sentiasa baik selagi belum lahir anak zina di kalangan mereka. Jika anak zina sudah tersebar di kalangan mereka, maka aku bimbang Allah akan menimpakan azab-Nya kepada mereka."
(Hadis riwayat Imam Ahmad )

ini baru mengenai pembuangan anak hasil daripada zina,tidak termasuk lagi dengan anak-anak yang dibuang oleh keluarga sendiri dan perdagangan anak.Yang jelas kita nampak hanya di Malaysia,tetapi bagaimana pula dengan negara luar?tidak terkira jumlahnya..terlalu banyak !

Yang kedua,anak yang membuang keluarga. 



so,marilah kita muhasabah bersama tentang apa yang berlaku disekeliling kita dan mengambil cakna. Jika anda biasa kata "ada aku kisah?" tukarlah kepada "ya,aku kisah.ia berkaitan dengan ku"

“Hai orang- orang yang beriman, ruku'lah, sujudlah, sembahlah tuhanmu dan perbuatlah kebajikan, supaya kamu mendapat kemenangan. Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benamya. Dia telah memilih kamu dan dia tidak menjadikan untukmu suatu kesempitan dalam agama. Agama orang tuamu Ibrahim. Dia (Allah) telah menamakan kamu sekelian orang-orang muslim dari dahulu dan (begitu) pula dalam (Al-Quran) ini, supaya Rasul itu menjadi saksi atas dirimu dan supaya kamu semua menjadi saksi atas segenap manusia. Kerana itu dirikanlah sembahyang, tunaikanlah zakat dan berpeganglah pada tali Allah. Dia adalah pelindungmu, maka dialah sebaik-baik pelindung dan penolong”.

No comments:

Post a Comment