Thursday, July 28, 2011

SEGMEN ILMIAH : JOM BERKONGSI HADIS BERSAMA-SAMA :)


Bismillah wa alhamdulillah..masih diberi peluang untuk menulis entry di blog yang tidak seberapa ini. Entry pada kali ini adalah mengenai segmen yang di tagged oleh saudara alif dan dianjurkan oleh saudara syafiq mokhtar(nak tahu lebih lanjut?bleh click kat link kat atas tu ^_^)-join

Pejam celik pejam celik, Ramadhan akan tiba. Tak lama dah....tinggal lagi 3 hari(mudah-mudahan sempat ramadhan kali ini..amin). Kalau time kecik-kecik dulu,kalau mama dan abah suruh puasa..mula la tunjuk muka pelik dan ada saja alasan...demam la,sakit perut la.hehe..
Dan mama dan abah yang nak pancing kita suruh puasa jugak.."okeh..hari ni puasa separuh hari je"
kita ape lagi..yahooo!(adui..teruknya aku zaman budak-budak :P )

Tapi bila umur pun dah meningkat, baru lah kita tahu apa maksud puasa,kebaikan berpuasa,larangan semasa berpuasa,amalan bulan ramadhan dan lain-lain lagi. Dan paling yang dinantikan adalah tarawih berjemaah dan malam lailatul qadar. Allahu Rabbi...xsabar menanti bulan yang mulia ini dan berPESTA IBADAH.(excited sikit sebab sejak masuk sekolah berasrama dan U..inilah kali pertama menyabut kedatangan bulan Ramadhan bersama keluarga)

Dan hadis yang ingin dikongsikan pada hari ini adalah mengenai kewajipan berpuasa dan keutamaan berpuasa. Puasa pada bulan Ramadhan mula diwajibkan pada tahun ke-2 hijrah. Ayat yang memerintah umat islam berpuasa ialah dari surah Al-Baqarah ayat 183. 

 "Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan bagi kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan bagi orang-orang sebelummu, agar kamu bertakwa" [Al Baqarah:183]

Surah Al-Baqarah ayat 185:

"Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadhan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi pertunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan pertunjuk, dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadaan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat pertunjukNya, dan supaya kamu bersyukur."


Juga seperti yang terdapat dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Umar r.a.

Dari Nabi Muhammad s.a.w. bahawa beliau menyebut-nyebut tentang bulan Ramadan sambil mengangkat kedua tangannya dan bersabda: Janganlah engkau memulai puasa sebelum engkau melihat hilal awal bulan Ramadan dan janganlah berhenti puasa sebelum engkau melihat hilal awal bulan Syawal. Apabila tertutup awan, maka hitunglah (30 hari)
[Nombor hadis dalam kitab Sahih Muslim: 1795]
Terlalu banyak keutamaan berpuasa ni kerana rahmat Allah itu tidak terperi. Seperti yang terdapat dalam sebuah hadis
"Diriwayatkan dari Sahl bin Saad r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya di dalam Surga itu terdapat pintu yang dinamakan Ar-Rayyan. Orang yang berpuasa akan masuk melalui pintu tersebut pada Hari Kiamat kelak. Tidak boleh masuk seorangpun kecuali mereka. Kelak akan ada pengumuman: Di manakah orang yang berpuasa? Mereka lalu berduyun-duyun masuk melalui pintu tersebut. Setelah orang yang terakhir dari mereka telah masuk, pintu tadi ditutup kembali. Tiada lagi orang lain yang akan memasukinya" 
[Bukhari-Muslim]
"Diriwayatkan dari Abu Said al-Khudri r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Setiap hamba yang berpuasa di jalan Allah, Allah akan menjauhkannya dari api Neraka sejauh perjalanan tujuh puluh tahun" 
[Bukhari-Muslim]
So..apa lagi sahabat-sahabat sekalian. Manfaatkan setiap detik yang kita ada dengan penuh kecintaan pada Allah subhanallahu Taala.

Target bulan ramadhan: Disiplinkan diri dengan Qiam dan habiskan satu juzuk satu hari
link di bawah ini adalah link untuk Ramadhan Self Improvement.

sekiann... C:



tag: achik eti



3 comments:

  1. Assalamualaikum.. terima kasih sebab menyertai..semoga kita sama2 dapat manfaat dari segmen ni.. amin :)

    secara rasminya segmen dah tutup jam 11.00 tadi :)

    entri khas untuk segmen:

    http://thesyafiqmokhtar.blogspot.com/2011/07/pesanan-buat-sahabat-sahabat-yang-join.html

    ReplyDelete