Saturday, August 13, 2011

JOM cintai BUKU !

Bismillah wa Alhamdulillah.
Alhamdulillah,segala puji bagi Allah kerana masih diberi nikmat kehidupan dan masih diberi kesempatan untuk update blog. Pejam celik pejam celik,detik demi detik masa berlalu..genap 13 hari kita berpuasa. Bagaimanakah Ibadah sahabat-sahabat sekalian?moga-moga kita bersama-sama istiqomah dalam perkara yang dilakukan. Dan Alhamdulillah..nyata,terlalu banyak perubahan yang berlaku pada diri sendiri.

Kalau di tambah,tolak,darab dan bahagi..dah 5 bulan lebih duduk kat rumah ini. Ni memang first time lah cuti lama dan lebih lama masa cuti after SPM hari tu. Kalau orang lain menghabiskan masa dengan bekerja dan sebagainya,tetapi tidak pada diri ini. Sebelum cuti yang panjang ini menjelma,memang banyak la kan plan2 dalam kepala dan kerja pun dah menunggu.Tapi apakan daya untuk mengatasi perancangan Allah yang sememangnya tiada bandingannya. Keluarga perlu didahulukan dan masa yang ada di rumah memang banyak di isi dengan membaca buku.

Hmm,kalau nak kira-kira balik,dah lebih 20 buku yang dah habis baca dekat rumah ni.(novel la tu...huhu).eyhh.novel pun buku jugak kan.Petik dari kata-kata hamba Allah,nak baca buku pun kene syumul jugak.Haa..jadinya kene campur la buku-buku yang dibaca tapi bukan yang melaghakan.Otak yang dah sedia tepu sejak duduk rumah ni,kalau baca buku fikrah sahaje..hm,memang la baca macam angin yang berlalu.Baca sekadar baca dan tidak memahami.maksudnya..tiada apa-apa. N thanks to kak Mun coz banyak mempengaruhi diri ini. ^_^


Dan hari ini,suka nak kongsi buku yang sedang dibaca yang bertajuk MISTERI SURAT Al-FATIHAH.
Buku yang mempunyai 194 halaman karangan Abdul Hakim bin Abdullah Al-Qasim seorang pengajar tafsir di Kuliyyah al-muallimin Riyadh. Buku yang sangat mengagumkan dan bermakna.Buku ini menerangkan setiap ayat dalam surah Al-fatihah dan merungkai setiap perkataan.Memetik kata-kata dari penulis "walaupun kita membaca al-fatihah pada waktu siang dan malamnya,adakah kita benar-benar mengerti akan maknanya?"

Ibnu Taimiyah r.a berkata " Setiap hamba memiliki kebutuhan sangat besar untuk mendapatkan hidayah(petunjuk) dari Allah menuju jalan yang lurus. Karena itu, ia sangat membutuhkan maksud dari doa Al-Fatihah ini. Sebab tidak ada keselamatan dari siksa dan kebahagiaan tidak mungkin tercapai kecuali dengan hidayah. barangsiapa luput dan tidak berhasil meraih hidayah,berarti ia termasuk satu dari dua golongan; Kalau bukan 'al-maghdhub alaihim' (yang dimurkai), maka dia adalah 'adh-dhalillin(yang tersesat). Dan hidayah ini tidak tercapai kecuali dengan hidayah dari Allah"

Ibnu Taimiyah r.a juga berkata "Seandainya seseorang mengetahui keagungan doa Al-Fatihah,niscaya ia akan menjadikan Al-Fatihah ini sebagai doa yang terus menerus ia panjatkan. Ia akan senantiasa menyertakan dalam setiap hembusan nafasnya".

Terima kasih Dr.Alini kerana membawa pulang buah tangan ini untuk saya dari Mekah(sangat3 gembira :D )
jadi,jom sahabat-sahabat sekalian..cintai buku untuk menambah ilmu yang ada. Buku disini adalah buku yang memberi manfaat pada diri kita dan juga orang lain bukan hanya untuk bekalan di dunia tetapi juga di AKHIRAT. sekian..



No comments:

Post a Comment