Tuesday, January 31, 2012

Haza min fadhli rabbi~



situasi 1:

Berdebar ! ya,itulah yang aku rasakan sekarang. Nak tidur tak lena,badan bergetar habis. Menanti result exam yang akan tiba tidak lama lagi. 10 minit lagi...5 minit lagi...3 minit lagi...tetttt ! dah pkul 12 !
Tangan laju memasukkan no pin dan no matrik. cepat la..cepat la...tit...lain buzy. grr...xpe2.cuba lagi !
dan akhirnya.... terima kasih ya Allah ! yes.akhirnya..result yang memuaskan hati. tak membazir usaha aku selama ini.tapi kalau gred subject ******** dapat A kan seronok. baru capai targer ! hebat jugak aku ni !
dan...[terus bertukar result dengan kawan-kawan lain]

situasi 2:

Berdebar ! ya,itulah yang aku rasakan sekarang. Nak tidur tak lena,badan bergetar habis. Menanti result exam yang akan tiba tidak lama lagi. 10 minit lagi...5 minit lagi...3 minit lagi...tetttt ! dah pkul 12 !
Tangan laju memasukkan no pin dan no matrik. cepat la..cepat la...tit...lain buzy. grr...xpe2.cuba lagi !
dan akhirnya....  knp result aku macam ni. ya Allah,ujian apa yang kau beri pada aku?bagaimana aku nak bagi tahu mak dan ayah. sedihnya...aku dah usaha ya Allah.kenapa ini yang kau berikan.kenapa kau tidak beri result mereka kepada aku. kenapa?? seronoknya jika aku punya result seperti mereka. hmm.. :(

ali : kau dapat berapa result?mesti gempak gila kan. 
abu : biasa-biasa je result aku.
ali : ala..xyah tipu la.kau kan DL sem lepas.
abu :tue sem lepas der... [kau tau x aku tengah sedih ini. jangan tanya aku lagi !]
ali : meh aku teka. 3.7 kan? dah la CAM ko tinggi.lain la aku ni.
abu : ...... [ huargh ! :( ]

kegagalan merupakan satu peringtan dari Allah. KEJAYAAN juga merupakan satu peringatan dari Allah. bersederhana dalam menerima ketentuanNya. Carilah hikmah disebaliknya. InsyaAllah...akan ada sinar menanti. Jangan berputus harapan. 
"...sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu."

bersederhana..kerana kita tidak tahu,kegembiraan kita..akan membawa duka pada orang lain. kita hanya mampu berusaha dan berdoa. jika Allah tidak mahukan ia berlaku.ianya tetap tidak akan berlaku..
ye..menerima ketentuanNya dengan hati yang penuh redha. aku berani berkata,kerana aku sudah alaminya..gagal atau tidak mendapat apa yang kita mahu,sangat menyakitkan. tapi Allah itu Adil. Semua yang berlaku ada hikmah.percayalah dengan Hikmah itu. InsyaAllah !

p/s: thanks dekat semua kawan yang mewujudkan persaingan sihat..eton,alip,afiq.syabab,arimi,mun..n classmate yang sangat psiko.huhu. tapi semuanya datang dari Allah. thanks guys.next sem plak ye !







2 comments:

  1. two different stories ~
    hoping doesn't need to face the 2nd situation anymore..hu~

    ReplyDelete
  2. me too dear. tapi ketentuan Allah kita tidak tahu :)

    ReplyDelete